Menu Close Menu

Review B'Twin Tilt 100 Vouwfiets Zwart

Google Images : B'Twin Tilt 100 Vouwfiets.

Of je wilt of niet, ik ga hier de B'Twin Tilt 100 Vouwfiets even reviewen.
De vouwfiets komt van de Decathlon en was €159.99. Het gewicht is ongeveer 14 kilo. Een Brompton weegt ongeveer 12-13 kilo. Hij wordt hier zowat dagelijks gebruikt en ik heb hem nu volgens mij 18 maanden.

Er is veel goed aan dit fietsje maar ook een paar dingen waar je je lekker aan kan ergeren.

De voordelen:
Hij heeft redelijk grote wielen en een lange zadelpen voor een vouwfietske. Ik ben 189 cm en dat gaat goed.
De fiets zit goed, stuurt goed en rijd best fijn.
Het inklappen doe ik nooit dus daar heb ik geen mening over. (Schijnt gewoon te werken).

Het stuur schuin naar de zijkant inklappen doe ik wel en vind ik een prima systeem. Hij gaat met enkel een ingeklapt stuur en zadelpen op standje hoog zo achter in de auto, (wel met de bank plat natuurlijk).

De rubber stuur grips zijn prima, de bel ook.
Het stuur is bijna recht, dat is veel fijner als een stuur in de vorm van een grote U.
Trappers zijn stroef genoeg, niks op aan te merken.
Het zadel zit redelijk en blijft in de juiste stand staan mits je de moeite neemt de moer aan te draaien.
Het frame is behoorlijk stevig, ga ik niet over zeuren.
Met een hoesje voor het zadel zit hij nog beter.
De rubber waterdichte verlichting heb ik van de Action en voldoet prima.



De nadelen:
Geen wheelie doen want je gaat geheid op je plaat (zelf getest) door de hefboomwerking van de lange zadelpen.
Je kan weten dat je zonder achterspatbord een natte kont krijgt dus dat is niet echt een nadeel.
Je kan ook weten dat hij maar 1 kleine versnelling heeft en je dus behoorlijk snel moet trappen als je hard wilt rijden. Aan de andere kant trekt het dan wel weer lekker snel op. En dat is in de stad (en op bospaden) prettig fietsen.
Je kan ook weten dat je op zo'n fietsje nogal voor lul rijd maar ja dat heb je met iedere vouwfiets.

Nu een serieus nadeel en dat is de kwaliteit van de remmen. Hij remt op zich voldoende maar ik moet het toch even noemen. De kans is groot dat de kabel bij de remhendel uit de gleuf schiet. Dat is best gevaarlijk want dan remt hij niet meer. Beste is daar dus zelf iets op te verzinnen. Tape erom ofzo.

De banden lijken goed, zijn nu ook weer goed maar heb er wel al eentje moeten vervangen omdat de inwendige ijzerdraad door de binnenband prikte. Dat al na een paar maanden. Kan natuurlijk een stoepje geweest zijn maar ik denk van niet.

De zadelpen is er niet voor gemaakt om hem helemaal uit te trekken. Die gaat krom staan. Als je een nieuwe pen koopt voor 15 pieten krijg je als je pech hebt een ander soort gemaakt van waaibomenijzer, eentje met groeven erin, als je geluk hebt of er op staat krijg je de originele. Wat je het beste kan doen is een stuk 15cm stalen pijp of hout er onderin lijmen.

En het laatste nadeel alweer... De tandwielen staan niet recht tegenover elkaar. Lijkt me best wel een tragische constructiefout. Daarbij is de ketting te lang. 't Gevolg van een scheef lopende te slappe ketting is dat hij er op een hobbelweg regelmatig afloopt. Je kan hem er dan met 1 vinger makkelijk weer opleggen maar je hebt dan weer een zwarte vinger. Dus wat ik hieraan heb gedaan is de ketting 1 schakel ingekort.

By the way, als je het mij vraagt is iedere ketting op gelijk welke fiets een constructiefout. Kettingen roesten, breken, lopen eraf, geven af, eten je broekspijpen op etc. 't Zijn ondingen. Tandriemen hadden 30 jaar terug al de norm moeten zijn in deze conservatieve sector. Maargoed dat terzijde.

Dit is het wel zo'n beetje....
Conclusie: Ik heb er geen spijt van want hij wordt dagelijks gebruikt en fietst lekker. Hij gaat ook altijd mee achterin de auto dus parkeergeld betalen doen we niet aan mee.

Handige extra accessoires:
Rubber waterproof voor- en achter fietsverlichting
Een cheap as opgerold kabelslot voor aan je stuur, of voor aan de zadelpen.
B'Twin zadelhoes (memory foam)
Paar tie-wraps voor de kabels
Plastic spatborden

BTwin tilt 100 review